Nedanstående lilla guide inom sökmotoroptimering sammanfattar några av de viktigaste sakerna att tänka på. Det finns hundratals andra detaljer, men det jag har skrivit om sökoptimering på denna sida kommer man mycket långt med.
Tipsen grundar sig delvis på Googles riktlinjer för webbansvariga.
Det finns några viktiga steg man bör följa för att få en lyckad sökmotoroptimering. När hemsidan skapas så skall den göras sökmotorvänlig:
Du kan låta en webbyrå bygga hemsida åt er men de bör då ha kunskap om sökmotoroptimering.
Använder du någon form av CMS-system (publiceringsverktyg) så bör även detta vara gjort för att stödja sökmotoroptimering.
Om hemsidan redan är byggd kan ni antingen justera den enligt ovanstående direktiv eller överlåta en sökmotoroptimering av er hemsida till ett SEO-företag.
En annan viktig aspekt av sökmotoroptimering berör hur er hemsida beskrivs av andra hemsidor. Med detta menar jag VILKA hemsidor som länkar till er hemsida och HUR de gör det:
SEO-företag som jobbar med sökmotoroptimering brukar även erbjuda någon tjänst för att skaffa länkar.
Eftersom anskaffning av länkar är tidsödande så kan detta för många vara ett bättre alternativ.
Varför inte titta runt hos några olika SEO-företag för att se vad de erbjuder?
Sökmotorerna värdesätter hemsidor som uppdateras och hålls fräscha. Därför är det viktigt att uppdatera och utöka innehållet på er hemsida som en del i strategin för sökmotoroptimering. Men ännu viktigare är att era besökare också uppskattar när det händer något med er hemsida.
En del nytt innehåll kan vara ganska enkelt att ordna. Det kan till exempel röra sig om nyheter inom ert område, nya kunder, nya referenser, nya produkter eller tjänster etc.
Du kan skriva om kompletterande produkter och tjänster trots att ni inte säljer dem själva. Det kanske till och med kan leda till samarbeten som gör att utbyter kunder med andra inom dessa områden.
Du kan tjuvtitta lite på dina konkurrenter för att få uppslag om vad man kan skriva. Kopiera inte texter! Skriv med helt egna ord och gärna ur en annan synvinkel.
Ha tålamod och lycka till!
Det är en förkortning av "Search Engine Optimization" – den engelska termen för sökmotoroptimering.
På svenska kallas det även sökoptimering eller sökmotorpositionering (SEO-företag menar dock att orden kan ha en lite annorlunda betydelse).
Sökmotoroptimering innebär helt enkelt att en hemsida görs så sökmotorvänlig som möjligt och därmed har lättare att hamna högt i sökresultaten för intressanta sökord eller sökfraser.