Göra hemsida själv / via webbyrå? Starta här!

Marknadsföring på Internet

Hur bär man sig åt för att få besökare till sin hemsida? Det där är en fråga som det flesta ställer sig... Frågan är egentligen lite fel ställd, det gäller inte att få så många besökare som möjligt, Det gäller att få RÄTT besökare till sin hemsida.
Hur gör man då?

Att synas när någon behöver er

Via Internet har man tillgång till ett antal sökmotorer, t.ex. Google, MSN, Yahoo och Eniro. Tack vare detta så har människor blivit mer och mer vana att söka efter all slags information via sökmotorerna. När man vill köpa något så är det ett väldigt bekvämt sätt att ta reda på mer.
Se till att du syns när man söker efter dina produkter eller tjänster!
Vilka metoder inom marknadsföring på Internet är bäst för att uppnå detta?

Sökmotoroptimering

Här handlar det om att en hemsida byggs upp på ett sådant sätt att sökmotorerna lätt kan läsa av informationen och ta med den i sitt sökindex. Du kan antingen ägna alltifrån lite till mycket tid åt att själv lära dig om sökmotoroptimering, eller så kan du anlita ett företag. Var försiktig bara - om du anlitar ett företag som inte är helt seriöst så kan du i värsta fall råka ut för att din hemsida blir utestängd från sökmotorerna.

Största fördelen: Om du lyckas så kan du få mycket besökare utan att behöva betala för varje besökare.

Största nackdelen: Det kan ta lång tid innan du får en riktigt bra placering i sökresultaten. (En annan viktig sak: Det är farligt att vara beroende av kostnadsfri trafik som enda metod för marknadsföring på Internet.

Sponsrade länkar

När det gäller sponsrade länkar så betalar man istället för varje besökare man får. Här bestämmer man själv vilka sökord man vill använda för att synas. Priset och ofta även en del andra faktorer avgör om man syns bra (högt upp på 1:a sidan) eller inte. Du kan jobba med detta själv men även här bör man vara beredd på avsätta en hel del tid för att få ett bra resultat till ett vettigt pris. Man kan också vända sig till olika företag som hjälper till med detta.

Största fördelen: Man kan komma igång och få mycket besökare direkt.

Största nackdelen: Det kostar tyvärr pengar hela tiden - är man skicklig på att hantera detta så kan man hålla nere kostnaderna så långt det går.

Statistik – mät alltid era resultat

Statistik för hemsida

Nästan 100-procentig mätbarhet är något som är svårt att uppnå med vilken annan marknadsföring som helst – utom just internetmarknadsföring.

Man behöver dock någon typ av tjänst eller verktyg för att få detaljerade uppgifter, här följer några tips:

  • Google Analytics är en statistiktjänst som är mycket kraftfull - så kraftfull att det var mycket dyrt att använda den ifrån början. Google har köpt rättigheterna och erbjuder tjänsten gratis - trevligt!
  • StatCounter är en annan statistiktjänst (antagligen världens mest använda) som också är gratis – såvida ni inte har väldigt många besökare per månad.
  • Ditt eget webbhotell? – De flesta webbhotell erbjuder någon form av statistik för kundernas hemsidor. Det är ofta någon gratis variant samt en lite mer avancerad statistik som kostar lite extra.

4 punkter på sikt


Skaffa besökare:
– Marknadsföring via sökmotoroptimering och sponsrade länkar

Fånga intresset:
– Design som ger ett gott första intryck

Skapa förtroende:
– Bra innehåll som är värdefullt för besökaren

Vårda relationen:
– Uppdatera hemsidan ofta, använd nyhetsbrev