Göra hemsida själv / via webbyrå? Starta här!

Publiceringsverktyg (CMS) – vad är det?

Publiceringsverktyg eller CMS (Content Management System) används ofta av företag och organisationer för att kunna hantera webbplatser / hemsidor på ett rationellt och smidigt sätt.

Numera finns det publiceringsverktyg som är så billiga att det även är intressant för privatpersoner. De har kanske inte alla de saker som de mer avancerade publiceringsverktygen har men det kan man oftast klara sig utan om man bara är en enda användare och prioriterar ett lågt pris istället.

Önskvärda egenskaper hos ett publiceringsverktyg

Här avgör givetvis era aktuella behov men några viktiga punkter att bli påmind om har du här:

  • Sökmotorvänligt – skapat med sökmotoroptimering i åtanke. Skall samtidigt inte komplicera för användarna.
  • Sparar gamla versioner av sidor så att man kan ångra sig med mera.
  • Kan hantera olika roller (endast om flera personer har behov av att publicera information på webbplatsen)
  • Att man slipper installera särskilda program på sin dator. Det blir smidigare om man genom en webbläsare når publiceringsverktyget (inloggad på leverantörens hemsida).
  • Mycket lätt att använda. Att ständigt behöva lära sig hur nya saker fungerar känns som slöseri med tid och kan bli dyrt i längden. Med ett användarvänligt publiceringsverktyg sparar du tid och frustration.
  • Finns det bra hjälpfunktioner?
  • Finns det tilläggsmoduler till vissa CMS? Behöver ni dessa och vad kostar de i inköp och drift?
  • Pris - är det klart och tydligt? Startkostnad, årliga kostnader etc.? (det är sällan gratis...)

När man väljer leverantör av publiceringsverktyg…

Det finns givetvis mycket att tänka på när det gäller detta också. Nedan följer några råd & tips vid val av leverantör:

  • Gå till leverantörens hemsida och studera de referenser som bör finnas där.
  • Ta dig tid att kontakta några referenser för att se att de faktiskt är nöjda också.
  • Kontakta leverantören för att se att de är lätta att nå.
  • Ställ frågor och se om du får vettiga svar och att man glatt och villigt lägger tid på att hjälpa dig.
  • Ta gärna en kreditupplysning på leverantören om de inte har funnits i mer än ett par år. Du vill ju ha en stabil leverantör för en sådan här viktig funktion.
  • Vad kostar support? Ingår det viss mängd support?

Tips? Jodå, jag har personlig erfarenhet av en pålitlig leverantör som jag har samarbetat med under min tid hos Argonova Systems. Du kan själv bilda dig en uppfattning genom att läsa mer om publiceringsverktyg från RMIT.

Ekonomi & Support för CMS / Publiceringsverktyg

Minst lika viktigt som själva inköpet / startkostnaden är den fortsatta ekonomin. En del kan erbjuda gratis publiceringsverktyg men då kan man naturligtvis inte räkna med att få så mycket support om något krånglar.

Se till att du kan räkna ut vad ett publiceringssystem kostar under 5 års tid innan du kan jämföra med andra. Är supporten gratis? Kan du prova publiceringsverktyget för att se om det är lätt att använda och kanske inte kräver så mycket support?

Och glöm inte – om det kan spara mycket tid för ditt företag / organisation så är det naturligtvis pengar som skall räknas med i jämförelsen mellan olika publiceringsverktyg.

Så titta runt hos olika leverantörer, testa och jämför!

4 punkter på sikt


Skaffa besökare:
– Marknadsföring via sökmotoroptimering och sponsrade länkar

Fånga intresset:
– Design som ger ett gott första intryck

Skapa förtroende:
– Bra innehåll som är värdefullt för besökaren

Vårda relationen:
– Uppdatera hemsidan ofta, använd nyhetsbrev